خواص آب لیمو
نوشته شده توسط : پلیکا

خواص لیمو ترش و آبلیمو

آب لیمو به از بین بردن مواد زائد کمک می‌کند، زیرا لیمو باعث افزایش میزان ادرار در بدن می‌شود؛ بنابراین، وقتی هر روز صبح آب لیمو می‌نوشید، سموم با سرعت بیشتری آزاد می‌شوند و این به شما در سالم نگه داشتن دستگاه ادراری کمک می‌کند. لیمو حاوی ماده‌ای به نام ترکیب فلاونوئید است که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند و حتی می‌تواند شما را در برابر بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان محافظت کند. لیموترش یکی از مهم‌ترین انواع مرکبات است که حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است، در واقع این اسید در لیمو ترش و پرتقال وجود داشته و به عنوان یک اسید آلی عمل می‌کند. این نوشیدنی نه تنها علائم سوء هاضمه، مانند نفخ، یبوست، سوزش سردل و بادگلو را بهبود می بخشد، بلکه به دفع مواد سمی موجود در دستگاه گوارش نیز کمک می کند.

علاوه بر این، اسید سیتریک موجود در لیموها در به حداکثر رساندن عملکرد آنزیم‌ها مؤثر هستند، که این امر باعث تحریک کبد و سم زدایی می‌شود. لیمو شیرین به‌خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدباکتری، از چشم‌ها در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند و مانع از پیشرفت آب مروارید می‌شود. از دیگر اثرات نوشيدن آبليمو قبل از صبحانه این است که سيستم گوارشى را تحريك مي‌كند و سبب افزایش توانایی بدن در جذب مواد مغذی می‌شود. هر روز صبح از فواید نوشیدن آب لیمو لذت ببرید! لیمو‌ها دارای مزایای سلامتی زیادی هستند که برای قرن هاست شناخته شده اند. آب لیمو حاوی ویتامین ث، فلاونوئیدها و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است که مصرف آن به جوانسازی پوست کمک بسیاری می‌کند.

مصرف روزانه آبلیمو ترش به مقدار بسیار کم باعث کاهش فشار خون سیستولیک شده و رعایت آن در رژیم غذایی توصیه می‌شود. نوشیدن آب لیمو تازه در هر روز صبح راهی عالی برای اضافه کردن لیمو به رژیم غذایی و ارتقا بخشیدن به سلامتی است. برای تهیه آبلیمو، میوه لیمو را آب‌گیری می‌کنند و مقدار کمی آب آشامیدنی به آن اضافه می‌کنند تا رقیق شود. برخی افراد در زمان تهیه غذا از آبلیمو استفاده می‌کنند که این امر نقش مهمی در سلامت جسمانی بدن دارد. اگر آب لیمو به طور مرتب مصرف شود، به مرور زمان جوش‌های صورت رفع می‎شوند و پوست شفاف می‎شود. اگر با مشکلات گوارشی مواجه هستید، آب لیمو می تواند گزینه ای عالی برای بهبود این شرایط باشد.

 

خواص آب لیمو

مصرف آب لیمو به دلیل آن‌که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد، باعث رشد سلول‌های سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، بنابراین کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می‎گیرید. علاوه بر این‌ها، اگر جزو افرادی هستید که از یبوست رنج می‌برید، آب لیمو باعث تحریک فعالیت‌ روده می‌شود و شما را از سوزش‎‌ مداوم سر دل نجات می‎دهد. زمانی‌که بدن شما به‌طور مرتب فعالیت داشته باشد و غذایی که مصرف می‌کنید، کامل هضم شود، به‌ مرور زمان شاهد کاهش وزن خود خواهید بود. در کنار آن، فلاونوئیدهای موجود در آب لیمو باعث ترشح آنزیم‌های گوارشی می‌شوند که به بهبودی عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

در واقع با مصرف آب لیمو که یک ماده‌ی اسیدی است، سوخت‌وساز بدن افزایش می‌یابد و بدن شما برای سوزاندن کالری‌ها آماده می‎شود. آهن، منیزیم، زینک، قند، فسفر، پتاسیم و کربوهیدرات، فیبر رژیمی، چربی و پروتئین از جمله مواد معدنی موجود در این نوشیدنی هستند. طبق تحقیقات انجام شده بر روی خانم‌های میانسال و مسن، مصرف روزانه آب لیمو همراه پیاده‎روی در کاهش فشار خون بسیار موثر است. اگر می‌خواهید با نوشیدنی‌هایی که برای پاکسازی کبد مفید هستند، آشنا شوید، به مقاله نوشیدنی برای پاکسازی کبد مراجعه کنید. همانطور که اشاره کردیم، آبلیمو برای بهبودی بسیاری از بیماری‌ها مفید است و به کمک آن بسیاری از مشکلات گوارشی رفع می‎شوند.

آبلیمو خواص زیادی برای بدن دارد، به همین دلیل است که خانواده‌های ایرانی در بیشتر غذاهای خود از آب لیمو استفاده می‌کنند. اضافه کردن آب لیمو در غذاها و نوشیدنی‌ها، خطر ابتلا به درد و خشکی مفاصل، آرتروز و سایر بیماری‌های مفصلی را کاهش می‌دهد. معمولا در فصول سرد سال در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا، بدن شما ملتهب می‎شود، بنابراین بیماری شما، سخت و طولانی می‌شود. برای کاهش وزن، شما باید کالری مصرفی خود را کاهش دهید و طبق برنامه ورزش کنید تا بتوانید چربی‌های ذخیره شده را بسوزانید. اگر دوست دارید با نوشیدنی‌هایی که برای کاهش وزن مفید هستند، آشنا شوید، مقاله‌ی نوشیدنی برای کاهش وزن را مطالعه کنید.

 

خواص خوردن آب و لیمو ترش تازه در صبح برای سلامتی

اگر یک لیمو ترش با اندازه طبیعی داشته باشید حاوی حدود 50 میلی گرم ویتامین C است بنابراین می توانید دو لیوان آب گرم و آب لیمو ترش (در هر لیوان آب نصف لیموترش تازه را بریزید) را صبح ناشتا بنوشید تا ویتامین C مورد نیاز بدن شما تامین شود. برخی افراد معتقدند که نوشیدن آب ولرم و آب لیمو به دلیل ماهیت اسیدی که دارد می تواند برای استخوان های بدن مضر باشد اما گفتیم که لیموترش در بدن قلیایی می شود و تاکنون هیچ مطالعه ی علمی در مورد عوارض آب گرم و آب لیمو منتشر نشده است. تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای پلی فنول های موجود در آب گرم و آب لیمو ترش صبح ناشتا قدرت سرکوب تجمع چربی در بدن را دارند و همین ترکیبات باعث کاهش وزن سریع تر حتی در کسانی که زیاد غذا می خورند می شوند.

نوشیدن آب گرم و لیمو ترش در صبح به دلیل مقادیر بالای ویتامین C که دارد با افزایش گلبول های سفید خون به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و عفونت را کاهش می دهد. گفته می شود که نوشیدن آب ولرم و آب لیمو صبح ناشتا به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بیماری های تنفسی، آلرژی و آسم را بهبود می بخشد. یکی از شگفت انگیزترین مزایای نوشیدن آب گرم و لیمو ترش صبح ناشتا این است که باعث افزایش تمرکز در طول روز می شود، همچنین مقادیر بالای ویتامین C موجود در آن باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

آبلیمو ترش طبیعی مانند میوه و پوست لیمو ترش فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ آب لیمو ترش به بهبود هضم غذا کمک می کند، باعث سم زدایی بدن شده و برای سم زدایی و پاک سازی کبد مفید می باشد. شاید مصرف آب ولرم و آب لیمو در طول روز بدون ضرر باشد اما نوشیدن آن صبح ناشتا می تواند آب از دست رفته در طول شب را تامین کند و باعث افزایش عملکرد دستگاه گوارش در طول روز شود. نوشیدن آب ولرم و آب لیمو صبح ناشتا باعث هیدراته شدن بدن شده و با کاهش احتباس آب در بدن، علائم نفخ شکم، پف، بزرگ شدن شکم و افزایش وزن ناشی از آن را کاهش می دهد. پتاسیم و ویتامین C موجود آب ولرم و آب لیمو ترش ممکن است به کنترل فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی را کاهش دهند.

 

مضرات آبلیمو عسل

وقتی ترکیبی مثل آبلیمو عسل این همه خاصیت مفید داره و حتی در طب سنتی درمان جوش صورت با عسل و آبلیمو هم توصیه شده، چه مواردی سبب می‌شه مضرات آبلیمو و عسل به بدن آسیب برسونه؟ طبق آزمایشاتی که انجام شده در مصرف لیموی برش‌خورده و مانده و همچنین آبلیموی قدیمی ‌و کهنه باید احتیاط بیشتری بشه. پس مضرات آبلیمو و عسل چیه؟ آیا با مصرف اشتباه بدن دچار آسیب می‌شه؟ در این رابطه باید بدونین متاسفانه مصرف این ترکیب دارویی اگه در زمان نادرست انجام بشه و همچنین استفاده بیش از اندازه اون برای برخی افراد مشکلاتی در ‌هاضمه و گوارش به وجود میاره که به اون می‌پردازیم. حالا باید دید که چه افرادی باید در مصرف احتیاط کنن؟ آیا افزودن آبلیمو در مضرات عسل گون برای معده تاثیری داره؟ و چه زمانی رو باید به مصرف اصولی این شربت اختصاص داد؟ در مورد تازگی لیمو هم مطالب مفیدی رو عنوان می‌کنیم که خالی از لطف نیست.

بخاطر همین این شربت مورد علاقه همه افراده اما افرادی که در سیستم گوارشی مشکلاتی دارن و افرادی که به انواع عارضه‌های معده دچار هستن، بهتره این شربت رو به صورت ناشتا مصرف نکنن. اما لیموی تازه حاوی چه ویتامین‌هایی هست؟ لیموترش در زمره میوه‌هایی قرار گرفته که به عنوان دارو برای سلامتی معروفه و تقویت سیستم ایمنی اولین خاصیت مفید اون هست. کالری، پروتئین، آمینواسید و قندهایی ‌نظیر گلوکز، ساکاروز، فروکتوز و دکسترین تنها بخشی از محتویات عسل هست که به نوعی اکسیری برای جوانی و شادابی به‌شمار می‌رن. همون‌طور که گفته شد در مصرف هر ماده غذایی هر چند مفید اگه اصول مصرف رو رعایت نکنین و بایدها و نبایدهای تغذیه رو جدی نگیرین، ممکنه دچار آسیب بشین.

با این همه محتویات می‌شه به این نتیجه رسید که این دو ماده منبع مفیدی برای ویتامین‌رسانی به بدن هستن و به خودی خود ماده مضری رو در خود جای ندادن. اما با توجه به این که لیموترش و آبلیمو هم دارای مواد قندی هستن، توصیه می‌شه افرادی که دیابت دارن به صورت روتین و مکرر از این شربت استفاده نکنن. بهترین شیوه تهیه یه شربت خوشمزه و بدون مضرات اینه که آب ولرم رو در ظرفی بریزین و آب لیموی تازه یا برش‌هایی از لیموترش رو درون اون بندازین. علاوه بر این‌ها اگه قصد دارین برای رفع عطش در روز‌های گرم سال شربتی پرخاصیت میل کنین، می‌تونین بهش تخم شربتی یا خاکشیر هم اضافه کنین.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: